خرید نهال پسته کله قوچی

پسته کله قوچی (Kalleh-Ghochi) یکی از پسته‌های پُرطرفدار در ایران است که مغز بزرگ و شکل فندقی دارد. تفاوت پسته کله قوچی با پسته اکبری و احمد آقایی در میزان کشیدگی دانه آن است؛ پسته کله قوچی کشیدگی کمتری نسبت به بقیه دارد. این پسته به‌دلیل طعم فوق‌العاده و اندازه بزرگ دانه آن در کشورهای عربی محبوبیت زیادی دارد. اصالت این پسته به ایران برمی‌گردد و در خاک ایران به‌خوبی رشد می‌کند. البته این نهال پسته به خاک شور حساسیت بالایی دارد. بنابراین در شهر هایی که دارای خاک شور هستند، به‌خوبی رشد نمی‌کند. شوری خاک باعث سوختگی برگ‌های درخت می‌شود و باردهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پسته کله قوچی، لوکس و بازارپسند است. بنابراین استارتاپ‌ها و باغداران می‌توانند از محبوبیت و ارزش اقتصادی این پسته  به نفع خود استفاده کنند و برای تولید در داخل و صادرات آن به کشورهای دیگر برنامه‌ریزی کنند. اگر نهال پسته کله قوچی را با دقت انتخاب کرده و به‌خوبی از آن مراقبت کنید، می‌توانید به تولید تعداد انبوهی از پسته برسید. میزان متوسط باردهی درختان پسته کله قوچی در صورت رعایت تمام اصول نگهداری، 7 تُن در هکتار است. پس اگر تصمیم به کاشت و پرورش این نهال‌ها گرفتید، مزرعه نهال دُرا می‌تواند کمک تان کند. هر جای ایران که باشید،  باکیفیت‌ترین نهال‌ها را برای شما تهیه می‌کنیم.

نهال پسته کله قوچی

قیمت نهال پسته کله قوچی

قیمت پایین نهال نباید معیار شما برای خرید نهال پسته کله قوچی باشد. خرید نهال باکیفیت مخصوصا در درختانی مثل پسته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باغ پسته به سرمایه زیادی نیاز دارد. شما تصور کنید هزینه زیادی برای راه‌اندازی باغ پرداخت کنید، اما نهال‌های بی‌کیفیتی بکارید. در این صورت، تمام تلاش‌های شما بی‌نتیجه خواهد بود و محصولات باکیفیتی را برداشت نخواهید کرد. قیمت نهال پسته کله قوچی در مزرعه نهال دُرا حدود 36 هزار تومان است. برای اطلاع دقیق از قیمت محصولات و مشاوره با کارشناسان می‌توانید با ما تماس بگیرید.

مشخصات نهال پسته کله قوچی

پسته کله قوچی برای اولین بار در رفسنجان توسط حاج علی شریف شناسایی شد. نام تجاری آن در جهان جامبو (Jumbo) بوده و مشخصات آن به شرح زیر است:

  • نهال پسته کله قوچی به هوای خیلی سرد حساس است. این نهال در مناطق معتدل و کویری رشد خوبی دارد.
  • تعداد برگ‌های این نهال کمتر از از بقیه است. تعداد کم برگ‌ها باعث می‌شود تا تابش نور زیاد خورشید باعث آسیب به دانه‌های پسته شود.
  • رنگ برگ‌های این نوع نهال تیره‌تر از بقیه است.
  • وزن هر دانه پسته کله قوچی نسبت به بقیه پسته‌ها زیاد است و همین مساله باعث شده که تعداد کمتری پسته در هر خوشه دیده شود (18 دانه پسته در هر خوشه).
  • وزن هر دانه خشک پسته کله قوچی به‌صورت میانگین 1.50 گرم و وزن هر پسته تازه، 9/3 گرم است. جالب است که پنجاه درصد از پسته را مغز آن تشکیل می‌دهد.
  • نهال پسته کله قوچی جزء نهال‌های زودبازده است. این نهال پنج سال پس از کاشت به بالاترین میزان باردهی می‌رسد.
  • در اواخر شهریور می‌توان به برداشت محصول پسته پرداخت.
  • نهال کله قوچی جزء نهال‌های زود گُل است و تمام شکوفه‌های آن تا اواسط فروردین شکفته می‌شوند.
  • ارتفاع درخت حدود 5/3 متر و قطر تنه آن 11.3 سانتی‌متر است.
  • پسته کله قوچی در طبقه‌بندی پسته‌های گرد و بلند قرار دارد.
  • پوسته داخلی، کرم رنگ و هسته داخلی معمولا زرد است.
قیمت نهال پسته کله قوچی

نکات مهم هنگام خرید نهال پسته کله قوچی

بذر پسته باید با رعایت تمام اصول کشاورزی در خاک کاشته شود. بنابراین شرکتی که نهال‌های پسته کله قوچی را از آن خریداری می‌کنید، باید خاکِ خزانه آنها حاصل‌خیز باشد تا قابلیت نفوذ بالا برای دریافت مواد لازم برای رشد ایجاد شود. کنترل درجه حرارت محیط از آیتم‌هایی است که باید به آن توجه شود. نهال پسته کله قوچی به دما حساس است و خزانه‌ای که نهال‌ها در آن کاشته می‌شوند، باید مدام توسط کارشناسان بررسی و کنترل شوند. یکی دیگر از مواردی که حتما باید شرکت مورد نظر، دقت لازم را داشته باشد، نحوه جابه‌جایی نهال‌ها از خزانه به زمین کشاورزی مورد نظر است که این جابه‌جایی براساس نوع نهال متفاوت است.

هنگام خرید نهال باید به ظاهر آن دقت کنید تا هیچ التهاب و خراشیدگی نامتعارفی نداشته باشد. حتما به ریشه نهال توجه کنید که سالم باشد. چون ریشه ناسالم به‌زودی خشک می‌شود. حتما هنگام خرید نهال پسته کله قوچی دقت کنید که نهال‌ها دارای شناسنامه باشند. تمام نهال‌های پسته در مزرعه دُرا شناسنامه‌دار هستند.

فاصله کاشت نهال پسته کله قوچی

فاصله کاشت نهال‌ها آیتم بسیار مهمی است که برخی از باغداران به آن توجه نمی‌کنند. ممکن است وسوسه شوید که نهال‌های زیادی را در مساحت کمتری بکارید، اما توجه کنید که عدم توجه به این مساله باعث می‌شود نهال‌ها در نورگیری دچار مشکل شوند و رشد خوبی نداشته باشند. نهال پسته کله قوچی بهتر است در زمین‌هایی که شیب ملایمی دارد، با فاصله 3 در 3 و در زمین‌های صاف، با فاصله 4 در 4 کاشته شوند. برخی از کارشناسان معتقدند این فاصله باید 4 در 6 و مستطیلی باشد.

حتما به‌ازای ده نهال، یک رقم گرده افشان باید در بین نهال‌ها قرار بگیرد. اگر رقم گرده افشان را به‌درستی در فاصله مناسبی استفاده نکنید، باردهی درختان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است حتما قبل از کاشت نهال با کارشناسان و متخصصان مشورت کنید تا فاصله مناسبی برای نهال‌ها براساس خاک باغ شما تعیین شود.

شرایط نگهداری از نهال پسته کله قوچی

هر نهالی نیاز به مراقبت دارد. برخی معتقدند که نهال پسته دارای مقاومت بالایی است، بنابراین نیاز به نگهداری و مراقبت ندارند. اما این تصور اشتباه است. نهال پسته کله قوچی نسبت به بقیه پسته‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارد. در رشد نهال‌های پسته نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید به باردهی بیشتری برسید. نهال پسته کله قوچی در سال اول به باردهی می‌رسد، اما باید قبل از رسیدن پسته‌ها، آنها را برداشت کنید. زیرا نهال در سال اول باید انرژی خود را روی قوی‌تر کردن ریشه صرف کند. عمر درخت پسته کله قوچی طولانی است و با رعایت موارد مهم در نگهداری، عمر مفیدشان افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به شرایط مهمی که باید در نگهداری نهال‌های پسته کله قوچی توجه کنید، اشاره می‌کنیم:

خرید نهال پسته کله قوچی

آبیاری نهال پسته کله قوچی

عوامل زیادی در میزان باردهی نهال‌های پسته موثر است، اما آبیاری از همه آنها مهم‌تر است. نهال‌های پسته در مقابل کم‌آبی مقاوم هستند. اما پسته کله قوچی در مقایسه با بقیه نهال‌ها به میزان بیشتری از آب نیاز دارد. این نهال در تمامی فصول به یک میزان آب نیاز ندارد. میانگین آب مورد نیاز برای این نهال در فصل بهار، دو لیتر و در فصل تابستان، سه لیتر است. آبیاری نهال‌ها باید براساس آب و هوای همان منطقه صورت گیرد. آب خیلی کم و آب خیلی زیاد به ریشه نهال پسته کله قوچی آسیب می‌رساند و ممکن است باعث ایجاد آسیب شود. آبیاری درختان پسته را با برنامه‌ریزی انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.

بهترین خاک برای نهال پسته کله قوچی

خاک شور برای رشد نهال پسته کله قوچی مناسب نیست. تحقیقات و تجربه نشان داده که خاک لومی شنی برای رشد نهال بسیار مناسب است. حتما قبل از کاشت نهال‌ها باید خاک را شخم‌زنی کنید تا برای در برگرفتن ریشه نهال‌ها آماده باشد. شخم‌زنی باعث می‌شود هوا به‌خوبی در لابه‌لای خاک جریان یابد. جریان آب و هوا باعث سرزندگی ریشه و رشد خوب آن می‌شود. همچنین میزان عمقی که برای کاشت نهال در نظر می‌گیرید، بسیار مهم است. میزان عمق برای کاشت نهال براساس نوع نهال از قبیل نهال ریشه لخت، نهال گلدانی و نهال گونی پیچ متفاوت است.

کود دهی نهال پسته کله قوچی

کوددهی برای درخت مثل قرص مکمل برای انسان است. این کوددهی باید در فواصل زمانی مشخص و به میزان متعادلی انجام شود. نهال پسته کله قوچی نسبت به بقیه انواع پسته‌ها حساسیت بالایی در برابر آفات دارد. بنابراین باید در کوددهی این نوع از پسته توجه خاصی داشته باشید. معمولا برای نهال پسته کله قوچی، کوددهی، دو بار در سال پیشنهاد می‌شود. برای کوددهی حتما از روش مناسبی مثل روش چالکود یا حفر کانال استفاده کنید. نوع کود نیز در این مساله مهم است. مثلا برای نهال‌های پسته کله قوچی، کودهای گوسفندی و گاوی پوسیده پیشنهاد خوبی است.

آفات نهال پسته کله قوچی و نحوه مبارزه با آن

هنگام خرید نهال دقت داشته باشید که ریشه آن کاملا سالم باشد و به تغذیه نهال مثل آبیاری اصولی و رساندن نور کافی به درخت توجه کنید. زیرا ریشه قوی و رعایت نکات تغذیه‌ای نهال باعث می‌شود که آفت‌ها از نهال پسته دور باشند. آفت کرم طوقه یکی از مواردی است که در صورت ضعیف‌بودن نهال پسته کله قوچی به آن آسیب می‌رساند و روش قطعی و خاصی برای مبارزه با آن وجود ندارد. پسیل پسته (Agonoscena pistaciae)  یکی دیگر از آفت‌های نهال پسته است که با عنوان شیره خشک بین باغداران معروف است. 

شرایط هوایی برای نهال پسته کله قوچی

نهال پسته کله قوچی بسیار حساس است و سرمای شدید باعث آسیب به ریشه‌های آن می‌شود. البته این نهال برای رشد مناسب، به یک دوره سرما نیاز دارد، اما این سرما نباید شدید و یخبندان باشد. بهتر است نهال پسته کله قوچی در هوای معتدل پاییز یا در اوایل بهار که هنوز هوا سرد است، کاشته شود. هیچ وقت نهال پسته کله قوچی را در هوای سرد زمستان نکارید.

نور مناسب برای نهال پسته کله قوچی

نهال‌ها برای رشد به نور کافی نیاز دارند. نهال پسته کله قوچی دارای برگ‌های کمتری است و این مساله باعث شده که اگر در معرض شدید نور خورشید قرار بگیرد، به آن آسیب وارد شود. به‌علت رشد عمودی این نهال، باید فاصله کاشت نهال‌ها به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که نور کافی به آنها برسد. بنابراین قبل از کاشت نهال‌ها با یک متخصص مشورت کنید تا راهنمایی کاملی در این باره دریافت کنید.

نتیجه گیری

انتخاب نهال پسته کله قوچی فرآیند بسیار مهمی است که باغداران با تصمیم‌گیری درست درباره این موضوع، خیال خودشان را برای سال‌های آینده راحت می‌کنند. باردهی بیشتر نهال به مرحله انتخاب آن بستگی دارد. این نهال به‌دلیل اهمیت اقتصادی آن محبوبیت زیادی در داخل و خارج از ایران دارد. ما در این بخش سعی کردیم تا نکات مهمی را که باید در خرید نهال پسته کله قوچی رعایت کنید، بیان کنیم. حتما مزرعه‌ای را برای خرید انتخاب کنید که نهال‌های باکیفیت و شناسنامه‌داری را ارائه می‌دهند. اگر نهال‌های بی‌کیفیتی را انتخاب کنید، باعث هدر رفتن وقت و انرژی خودتان خواهید شد که در آینده سوددهی مناسبی برای شما نخواهد داشت. برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می‌توانید از طریق تماس تلفنی با مزرعه نهال دُرا در ارتباط باشید.

مشاوره آنلاین
شما می توانید برای مشاوره آنلاین با واتس اپ با ما در ارتباط باشید!