مزرعه نهال دُرا

مناطق مناسب برای کاشت پسته

بسیاری از افرادی که قصد دارند در حوزه پرورش درختان پسته فعالیت کنند، سوال می‌کنند که درخت پسته در کجا به‌خوبی رشد می‌کند؟ چون ممکن است منطقه زندگی برخی از افراد مناسب برای کاشت و نگهداری درختان پسته نباشد. در این وضعیت ممکن است فرد هزینه زیادی را صرف راه‌اندازی باغ پسته کند، ولی به نتیجه اقتصادی مورد نظر خود نرسد. هیچ کسی تمایل ندارد که زمان، انرژی و منابع مالی خود را صرف مواردی کند که هیچ سود اقتصادی برایش نداشته باشد.

پسته یکی از پُرطرفدارترین آجیل‌های جهان است و با این حال، آجیل واقعی هم نیست! شاید این جمله کمی گیج‌کننده باشد، اما نگران نباشید. اجازه دهید تا در ادامه، توضیح بیشتری در این باره داشته باشیم. پسته از نظر فنی میوه‌ای است که دارای یک دانه است. یک پوسته سخت دور دانه پسته وجود دارد که به همین دلیل، افراد آن را به نام آجیل می‌شناسند. با ما همراه باشید تا با بهترین محل برای رشد نهال پسته آشنا شوید.

بهترین محل برای رشد نهال پسته، کجاست؟

منشأ نهال‌های پسته به آسیای مرکزی و خاورمیانه می‌رسد. به همین دلیل، از جمله کشورهایی که در آنها به کشت نهال‌های پسته پرداخته می‌شود، می‌توان به ایالات متحده، چین، هند، ایتالیا و ایران اشاره کرد. نهال پسته برای این که رشد خوبی داشته باشد، نیاز به تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های سرد دارد. نهال پسته، تحمل رطوبت زیاد یا سرمای وحشتناک را ندارد. زیرا آب اطراف ریشه‌ها به سرعت منجر به پوسیدگی شده و مشکلات جبران‌ناپذیری برای درختان ایجاد می‌شود. جالب است بدانید که نهال پسته تا دمای 10- درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند. به همین دلیل، پسته در اروپا رشد خوبی ندارد و بیشتر در آب و هوای مشابه خاورمیانه کشت می‌شود. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنیم که نهال پسته نسبت به خشکی و خاک شور نیز مقاوم است.

نهال‌های پسته برای رشد مناسب نیاز به تغذیه از نور کافی دارند. نهال‌های پسته بهتر است در مکان‌هایی کاشته شوند که در طول روز، نور آفتاب به‌طور کامل روی آنها تابیده می‌شود. به همین دلیل متخصصان در نگهداری نهال‌های پسته تاکید دارند که درختان با فاصله مناسبی در کنار هم کاشته شوند. زیرا اگر نهال‌ها فاصله کمی داشته باشند، نور به اندازه مناسب به نهال‌ها نمی‌رسد. عدم نور کافی خورشید باعث می‌شود که محصولات درختان، خیلی کوچک باشند. اگر شما قصدتان از راه‌اندازی باغ پسته، صادرات آن به کشورهای همسایه باشد، نمی‌توانید پسته‌های کوچک را به‌راحتی صادر کنید. چون از مرغوبیت پایینی برخوردار هستند و تقاضا برای پسته‌های کوچک بسیار کمتر است. در نتیجه با عدم رعایتِ فاصله مناسب بین نهال‌ها ضربه اقتصادی زیادی به شما خواهد خورد. در نتیجه، در همان ابتدای کار به این مساله دقت کنید تا بعدها با مشکلات دیگر دست و پنجه نرم نکنید.

درخت پسته کجا رشد می کند

بیشتر بخوانید: خرید نهال پسته

5 کشور برتر در کاشت نهال پسته

ایران- 551307 تُن

پسته ایرانی به مرغوبیت در دنیا معروف است و یکی از بهترین کشورهایی است که نهال پسته در آن به‌خوبی رشد می‌کند. پسته بخش جدایی‌ناپذیری از فرهنگ ایرانی است که در جشنواره‌ها، جشن‌ها و دستورالعمل‌ها برای پُخت غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنوز کشت نهال پسته در ایران ظرفیت زیادی دارد که می‌توان از آن منافع اقتصادی بیشتری به دست آورد. استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مختلف می‌توانند از این شرایط استفاده کرده و با تلفیق ایده‌های جدید در این زمینه به سوددهی بالایی برسند.

ایالات متحده- 447700 تُن

آب و هوای کالیفرنیا برای رشد نهال پسته بسیار مناسب است. با توجه به آب و هوای مناسبِ کالیفرنیا، 99 درصد از تولیدات کل پسته ایالات متحده توسط این کشور تولید می‌شود. تولید پسته در پنج سال گذشته به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که این مقدار در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

ترکیه- 240000 تُن

غذاهای ترکی به خوشمزه‌بودن معروف هستند. همچنین شیرینی‌های بسیار جذابی در این کشور پخته می‌شوند که در اکثر آنها از پسته استفاده می‌شود. مثلا یکی از این شیرینی‌های مرغوب، باقلواست که در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد و با کاشت و پرورش نهال‌های پسته مرغوب در ایران به صادرات آن به کشورهایی مثل ترکیه فکر کرد.

چین- 74828 تُن

چین با این که حدود 74828 تُن پسته در سال تولید می‌کند، باز هم نمی‌تواند به تقاضای موجود در بازار پاسخ دهد. چین برای پاسخدهی به نیاز مردم، پسته را از کشورهای دیگر وارد می‌کند. بنابراین شرایط برای ایران بسیار مساعد است که بتواند از تقاضای موجود در چین استفاده کرده و به صادرات آن بپردازد.

سوریه- 43299 تُن

تولید پسته در سوریه کاهش قابل توجهی داشته است. خُب دلیل آن هم کاملا واضح است. جنگ و به دنبال آن بی‌ثباتیِ ایجادشده باعث شده که در این کشور نتوانند خیلی برای کاشت نهال پسته، زمان بگذارند.

پسته چگونه رشد می‌کند؟

تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که قدمت کاشت نهال‌های پسته به کجا می‌رسد؟ هزاران سال است که نهال‌های پسته کاشت می‌شوند و شواهد باستان‌شناسی به گفته طبیعت‌شناس رومی به اسم پلینی (Pliny)  نشان داده که مصرف پسته به حدود 6750 سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. کشت پسته از 35 سال پس از میلاد مسیح در ایتالیا شروع شده است. البته برخی از شواهد نیز نشان می‌دهد که پسته تقریبا از 9000 سال پیش در سوریه کشت می‌شد. اما نوع پسته‌ای که پلینی، ما را با آن آشنا کرده، بسیار متفاوت است.

درختان پسته در باغ‌های پسته کاشت می‌شوند تا گرده‌افشانی و مدیریت آنها آسان‌تر باشد. هر نهال پسته پس از 20 سال به اوج باردهی خود می‌رسد. البته توجه داشته باشید که نهال‌های پسته پس از سه الی پنج سال شروع به باردهی می‌کنند. وقتی می‌گوییم پس از 20 سال به اوجِ باردهی خود می‌رسند، منظورمان این نیست که قبل از آن نمی‌توانید به شکل درآمدزا به آن نگاه کنید.

نهال‌های پسته، نر و ماده دارند و باید به تعداد نهال‌های نر و ماده توجه داشته باشید. اگر تعداد این نهال‌ها تناسب درستی نداشته باشد، باغ پسته به بازدهی خوبی نخواهد رسید. فقط نهال پسته ماده است که به باردهی می‌رسد. گاهی گرده‌افشانی را به شکل مصنوعی انجام می‌دهند تا از فضای باغ پسته، نهایت استفاده را داشته باشند. زیرا نگهداری درخت پسته به هزینه و انرژی زیادی نیاز دارد، بنابراین باید بتوان استفاده بهینه از آن داشت. اما با این حال هنوز هم در برخی از کشورها گرده افشانی مصنوعی انجام نمی‌دهند. آنها اجازه می‌دهند تا نهال‌های پسته نر و ماده در مجاورت هم گرده‌افشانی طبیعی داشته باشند.

برداشت پسته هم به شکل مکانیکی و هم به شکل دستی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، برداشت از طریق تجهیزاتی صورت می‌گیرد که درخت را به‌شدت تکان می‌دهند و باعث می‌شود بارِ درختان روی زمین بریزد. با این حال، در برخی از کشورها هنوز برداشت با دست انجام می‌شود!

پس از جمع‌آوری محصولات درختان، پسته‌ها خشک می‌شوند تا پوسته ضخیم آنها جدا شده و دانه‌های پسته باقی بماند. پسته‌ها به دو شکلِ با پوسته یا بدون پوسته در بازار عرضه می‌شوند. بسته به درجه و میزان تقاضا، این پسته‌ها ممکن است در پوست خود نگهداری شوند یا پوسته آنها جدا شده و فرآوری شوند.

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله سعی کردیم تا به سوال «درخت پسته در کجا رشد می‌کند»، پاسخ جامعی داشته باشیم. افرادی که می‌خواهند کسب و کاری را در زمینه کاشت و نگهداری نهال‌های پسته راه‌اندازی، باید تمامی اطلاعات در مورد این نهال ارزشمند را در اختیار داشته باشند تا به بیشترین سوددهی از این کسب و کار برسند. تجارت در حوزه پسته هنوز به اشباع نرسیده و شما می‌توانید با ایده‌های جدید در این زمینه به نتایج شگفت‌انگیزی برسید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

تماس با ما

×