مزرعه نهال دُرا

بهترین فاصله کاشت درخت پسته

اگر بگوییم که برای بازدهی بیشتر از باغ پسته خود به بهترین فاصله کاشت درخت پسته توجه کنید، شاید در نگاه اول فکر کنید که خیلی کم‌اهمیت است. شاید باورتان نشود، اما رعایت همین نکته، از مشکلات بسیاری در آینده جلوگیری می‌کند. شما باغ پسته را با هدف برداشت محصولاتِ باکیفیت راه‌اندازی می‌کنید تا به سوددهی بیشتری برسید. بنابراین باید ریزترین نکات هم برای شما مهم باشند. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا مهم‌ترین نکات مربوط به رعایت بهترین فاصله کاشت درخت پسته را برای شما بیان کنیم تا به بازدهی مورد نظر خود برسید.

فاصله مناسب نهال پسته حین احداث باغ

قبل از کاشت درختان پسته، ابتدا باید موقعیت‌های آنها را روی زمینی که قصد کاشت درختان را دارید، برچسب‌گذاری کنید. چون اگر به‌صورت ذهنی شروع به کاشت درختان کنید، قطعا فاصله‌ها یکی نخواهند بود و باعث ایجاد مشکل در آینده خواهد شد. گاهی باغداران با خود فکر می‌کنند که برای استفاده بهینه از زمین بهتر است که فاصله درختان را کمتر کنیم تا نهایت استفاده را از زمین داشته و بیشترین محصولات را تولید کنیم. در حالی که با عدم رعایت فاصله مناسب نهال پسته در حین احداث باغ، میزان زحمت خود را در آینده بیشتر می‌کنید. بنابراین با برچسب‌گذاری مناسب قبل از کاشت درختان به‌صورت اصولی به باغداری بپردازید.

فاصله کاشت درخت پسته هیبریدی

فاصله کاشت درخت پسته هیبریدی نسبت به سایر نهال‌های پسته متفاوت است. تفاوت نهال‌های پسته معمولی و هیبریدی در چیست؟ به‌صورت خلاصه: سرعت رشد و تراکم بالا.

نهال‌های پسته هیبریدی خیلی سریع رشد می‌کنند. بنابراین، فاصله بین نهال‌ها نیز باید بیشتر و مناسب باشد تا از برخورد شاخه‌های درختان با یکدیگر جلوگیری کنید. تعداد مناسب درختان پسته در هر هکتار، 300 تا 400 نهال پسته هیبریدی است. فاصله درختان نباید کمتر از 6 متر باشد. مخصوصا زمانی که زمین باغ دارای خاک حاصلخیزی باشد، خیلی باید به فاصله درختان حساس باشید. اگر فاصله درختان کمتر از 6 متر باشد، پس از چند سال شاهد ازدحام بیش از حد درختان پسته خواهید شد. همچنین سایه درختان، مانع از رسیدن نور کافی به درختان می‌شود که شدیدا روی کمیت و کیفیت محصولاتتان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

فاصله کاشت درختان پسته در مناطق سردسیری

فرقی ندارد که شما نهال‌های پسته را در مناطق گرمسیری بکارید یا سردسیری. در هر خاکی که درختان پسته را می‌کارید، باید به فاصله کاشت آنها توجه کنید. برخی تصور می‌کنند که نهال‌های پسته در مناطق سردسیری با سرعت کمتری رشد می‌کنند و خیلی لازم نیست حساسیت زیادی روی فاصله کاشت درختان نشان دهیم. اما رشد درختان پسته به عوامل مختلفی بستگی دارد و شما نمی‌توانید به‌صورت 100 درصدی تخمین بزنید که این درخت در چند سال آینده، چه اندازه‌ای خواهد داشت. پس باید براساس استانداردِ بهترین فاصله کاشت درخت پسته عمل کنید و درختان را حتما در فواصل 6 در 6 متری بکارید.

فاصله کاشت درخت پسته

فاصله کاشت درختان پسته در مناطق گرمسیری

نهال‌های پسته در مناطق گرمسیری به‌صورت ایده‌آل رشد می‌کنند و ممکن است رشدشان به حدی باشد که در آینده دچار سردرگمی شده و مجبور به بریدن شاخه‌های اضافی شوید تا نور کافی به درختان برسد. اگر هیچ راه حلی برای این مشکل پیدا نکنید، محصولات بی‌کیفیت و کوچکی برداشت خواهید کرد که ممکن است بازار سوددِه در آینده را از دست بدهید. بهتر است فاصله  استاندارد 6 در 6 متر، 7 در 7 متر یا 6 در 7 متر را رعایت کنید. قبل از کاشت درختان، مساحت زمین باغ خود را محاسبه و آن را تقسیم به این فواصل استاندارد کنید. در نهایت از طریق روش برچسب‌گذاری که در پاراگراف‌های قبلی توضیح دادیم، مکان هر کدام از نهال‌ها را مشخص کرده و سپس به کاشت آنها بپردازید.

فاصله کاشت نهال پسته در گلخانه

یکی از روش‌های کاشت پسته، کِشت در گلخانه است. امروزه با توجه به کوچک‌ترشدن مساحت زمین‌های کشاورزی، افراد تصمیم می‌گیرند تا در شرایط گلخانه‌ای و در مساحت کمتری به کاشت نهال‌های پسته و باغداری بپردازند. نگهداری نهال‌های پسته در گلخانه باعث می‌شود تا از مساحت کمتر، استفاده بهینه کرده و محصولات بیشتری برداشت کنید. فاصله کاشت درخت پسته در گلخانه کمتر از زمین‌های کشاورزی است. اگر تمامی شرایط لازم برای رشد نهال پسته از قبیل آب کافی، نور مناسب و کودهای کامل را رعایت کنید، قطعا می‌توانید به بازدهی بیشتری دست پیدا کنید. حتما باید نیاز آبی نهال‌های پسته در شرایط گلخانه‌ای به‌خوبی تامین شود. چون در روش گلخانه‌ای، نهال‌ها در یک یا دو ماه اول نیاز به آبیاری روزانه دارند.

بیشتر بخوانید: خرید نهال پسته با رعایت اصول اولیه

فواید رعایت فاصله کاشت درختان پسته

باغداران برای راه‌اندازی باغ پسته، زحمت زیادی می‌کشند و با عدم رعایت بهترین فاصله کاشت درخت پسته ممکن است دچار ضرر و زیان‌های زیادی شوند. اگر باغدار هستید، شاید پیش‌بینی نکرده باشید که ممکن است با رشد درختان پسته، درختان با تیرهای برق یا سیم‌هایی که از آنجا عبور می‌کنند، برخورد کنند. شما تصور کنید بعد از تلاش‌های شبانه‌روزی برای پرورش درختان پسته، مجبور باشید که بخش اعظمی از شاخه‌های درختان را هرس کنید یا به‌طور کلی قطعشان کنید. بنابراین رعایت بهترین فاصله کاشت درخت پسته یکی از حیاتی‌ترین نکاتی است که جلوی خیلی از مشکلات را می‌گیرد.

فاصله مناسب برای کاشت درختان به دلیل کوددهی

اگر فاصله بین درختان پسته، مناسب نباشد، ممکن است پس از چند سال، برای کوددهی درختان دچار مشکلات اساسی شوید. چون شاخ و برگ‌های زیاد درختان و نبود فاصله مناسب بین آنها باعث می‌شود تا کود به اندازه کافی به ریشه درختان نرسد. با نبود فاصله مناسب، ریشه‌ها برای دریافت غذا و آب با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این شرایط، شما به اجبار باید برخی از درختان را قطع کنید. بنابراین حتما فواصل استاندارد (6 در 6 متری، 7 در 7 متری یا 6 در 7 متری) را رعایت کنید. گاهی به‌دلیل حاصلخیزی خاک زمین کشاورزی ممکن است که پیش‌بینی شما از تخمین میزان رشد درختان پسته، درست از آب درنیاید. یا اگر از نهال‌های پسته هیبریدی استفاده می‌کنید، ممکن است با رشد بیش از حد درختان نتوانید شاخ و برگ‌ها را مدیریت کنید. یا حتی ممکن است در هرس درختان نیز به مشکلات زیادی بربخورید. بنابراین لطفا، لطفا و لطفا به فاصله کاشت درختان پسته دقت کنید.

معایب کم بودن فواصل بین درختان

یکی از معایب مهمِ کم‌بودن فاصله بین درختان پسته این است که هوا به‌خوبی به شاخ و برگ‌ها و همچنین ریشه‌های درختان نمی‌رسد. کمبود هوا و انرژی باعث می‌شود که کیفیت محصولات پسته، تحت تاثیر قرار بگیرند و با برداشت محصولات بی‌کیفیت، شوکه شوید. در مناطقی که آب و هوای گرمی دارند، فاصله رشد درختان در رشد آنها بسیار مهم است. زیرا نرسیدن هوا به درخت، عفونت‌های قارچی را افزایش می‌دهد. اگر شیب زمین زیاد و فاصله درختان کمتر باشد، میزان رطوبت افزایش پیدا می‌کند و درختان بر سر مواد غذایی دچار رقابت می‌شوند. پس برای رسیدن به بازدهی بیشتر از باغ خود، به رعایت نکات مهم در اصول باغداری توجه کنید.

مزایای زیاد بودن فواصل بین درختان پسته

در گذشته، تصور اشتباهی مبنی بر این بود که بهتر است فاصله بین درختان کمتر باشد تا محصولات زیادی، برداشت کنید. اما امروزه این تصور، منسوخ شده و حتما باید فواصل استانداردی را بین درختان رعایت کنید. وقتی فاصله بین درختان زیاد است، آنها با آرامش بیشتری رشد می‌کنند و در نتیجه، محصولات باکیفیتی نیز برداشت خواهید کرد. فاصله مناسب باعث می‌شود اگر روزی قرار به عبور ماشین‌آلات از بین درختان باشد، دچار سختی زیادی نشوید. ممکن است برای از بین‌بردن آفات درخت پسته مجبور به سمپاشی شوید. فاصله زیاد بین درختان باعث می‌شود تا دستگاه‌های سمپاشی به‌راحتی از بین درختان عبور کنند و این یک مزیت اساسی برای شماست.

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله سعی کردیم تا در مورد تمام جزئیات بهترین فاصله کاشت درخت پسته صحبت کنیم. برای برداشت محصولات باکیفیت، رعایت فواصل بین درختان پسته از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند به شما کمک کند. تراکم زیاد درختان نه‌تنها باعثِ برداشت محصولات بی‌کیفیت می‌شود، بلکه کارِ برداشت محصولات نیز سخت‌تر می‌شود. همچنین فاصله مناسب بین درختان پسته، برای رسیدن نور کافی به درختان، سمپاشی آسان و عبور ماشین‌آلات بسیار مهم است. پس اگر به زمان، انرژی و هدف خود ارزش قائلید، از ریزترین نکات باغداری نیز به‌آسانی رد نشوید.

سوالات متداول درباره بهترین فاصله کاشت درخت پسته

  1. فاصله مناسب بین درختان پسته چقدر است؟

فاصله بین درختان پسته، نباید آن قدر زیاد باشد که نگهداری از آنها سخت شود و نباید آن قدر هم کم باشد که شاخه‌های درختان، در هم تنیده شوند. بهترین فاصله استاندارد درختان، 6 در 6 متر، 6 در 7 متر یا 7 در 7 متر است.

  • چرا نباید فاصله بین درختان، کم باشد؟

زیرا فاصله کم بین درختان پسته باعث نرسیدن نور و هوای کافی به درختان و عدم تغذیه کافی ریشه درختان و در نتیجه برداشت محصولات بی‌کیفیت می‌شود. فاصله کم بین درختان باعث می‌شود که سمپاشی درختان برای مبارزه با آفت درخت پسته نیز سخت‌تر شود و دچار ضرر و زیان‌های مالی زیادی شوید.

3.4/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

تماس با ما

×