مزرعه نهال دُرا

انواع پسته ایرانی

ایرانیان پسته را به دلیل طعم خوب و ارزش بالای غذایی و سختی بالای پرورش درخت پسته “طلای سبز” می نامند. تولیدکنندگان پسته ایرانی طیف گسترده ای از پسته های درجه یک را ارائه می کنند که برای خریداران طبقه بندی می شود. پسته های ایرانی از بهترین نوع پسته در دنیا است که ایرانیان را قادر می سازد تا محصولی را به مشتریان خود ارائه دهند که بالاترین کیفیت را داشته باشد.

تولید کنندگان و باغداران پسته، علاوه بر پسته های پوسته دار، مغز پسته را نیز تهیه می کنند. در میان این دسته از پسته‌ها، مغزهای پوست کنده سبز وجود دارد. این نوع مغز پسته به عنوان پسته تازه و خام دسته بندی می شود، زیرا یک تا دو ماه قبل از پسته های طبیعی با ظاهر معمولی جمع آوری می شود. هسته های پوست کنده سبز یک فرآیند زمان بر را برای آزاد کردن هسته از پوسته و پوسته شدن تجربه می کنند.

پسته دو پوست

پسته ها به خاطر طعم عالی و سرگرمی شکستن معروف هستند. به عنوان یک غذای خاص، در طول تعطیلات محبوب هستند. پسته های شور و بو داده به صورت خشک در پوسته و با نمک برشته می شوند و هیچ رنگی ندارند.

انواع پسته تجاری ایران به شرح زیر است:

  • پسته اکبری (پسته فوق العاده بلند)
  • پسته احمد آقایی (پسته بلند)
  • پسته فندقی (پسته گرد)
  • پسته کله قوچی (پسته جامبو)
  • پسته بادامی (پسته ردیفی بلند)

هر رقم به سه گروه طبقه بندی می شود:

  • پسته طبیعی باز شده
  • پسته باز شده مکانیکی
  • پسته بسته

بسیاری از مردم نمی دانند که پسته انواع مختلفی دارد و ممکن است فکر کرده باشند که هنگام خرید پسته، تفاوت ها به خاطر تولید کننده می‌باشد.

اگرچه گاهی اوقات چنین است، اما همچنان انواع مختلف پسته در بازار وجود دارد. هر نوع پسته به دلیل تفاوت هایی که دارد در گروه خاصی از انواع پسته قرار می گیرد. ما در این مقاله، انواع مختلف پسته را بررسی می کنیم تا بدانید هر نوع پسته به چه صورت است و چه شکل و ظاهر و طعمی دارد.

انواع پسته

پسته گرد ایرانی (فندقی)

احتمالاً شناخته شده ترین نوع پسته است که در ایران به وفور یافت می شود. پسته در کشور ایران رشد فراوانی دارد و باغات پسته زیادی در ایران وجود دارد. نوع پسته فندقی یکی از پسته های محبوب است. این پسته خاص به شکل گرد است و مدتی است که محبوبیت آن در حال افزایش است. حدود نیمی از پسته‌هایی که در این زمان کشت می‌شوند، پسته‌های گرد هستند. مشکلی که بسیاری از پسته کاران با پسته گرد پیدا می کنند این است که برای ایجاد مقدار کمی پسته، کاشت بسیار زیادی لازم دارد.

پسته کله قوچی (جامبو ایرانی)

مهمترین نکته ای که باید در مورد پسته کله قوچی ایرانی به خاطر بسپارید این است که این نوع پسته بیشتر از سایر پسته ها کاشته می شوند. این نوع پسته بزرگتر از سایر پسته های موجود است. این نوع پسته کمی متفاوت از بقیه رشد می کند و گیاهی بسیار آسیب پذیر است. هزینه پسته کله قوچی بسیار بیشتر از سایر سایر پسته هاست، اما می توانید مطمئن باشید که تلاش زیادی برای تولید آن محصول نسبت به سایر محصولات انجام شده است. پسته جامبو هم به هوای سرد و هم به کمبود آب بسیار حساس است. اگر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد، تولید محصول به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به دلیل شرایط خاص نگهداری و کاشت و برداشت این پسته، در برخی شهرهای کشور قابل کاشت است.

پسته بلند ایرانی (اربری، بادامی)

پسته بلند ایرانی بسیار محبوب است و هر سال که می گذرد محبوبیت بیشتری پیدا می کند. پوسته این پسته در عین بلندی نسبت به انواع دیگر سبک تر است. پسته بلند ایران در اواخر شهریور ماه برداشت می شود و از نظر تاب آوری محصول بسیار مقاومی می باشد. هر ساله، باغداران پسته با کاشت انواع پسته بلند، به درآمد بالایی دست پیدا می کنند. 

مغز پسته

پسته مغزی تکه هایی از پسته بسته است و معمولاً از نظر اندازه کوچک هستند. این نوع از پسته ها برای پخت و پز عالی هستند و شما می توانید به میزان دلخواه آن ها را مزه دار کرده و سپس تفت دهید یا بپزید. گاهی اوقات قیمت مغز پسته کمی بیشتر از پسته کله قوچی است زیرا شما فقط ارزش مغز پسته را پرداخت می کنید.

 

پسته بدون پوست سبز

پسته بدون پوست سبز را گاهی پسته خام بدون پوسته نیز می‌گویند. خوردن پسته با پوست سبز بسیار راحت تر است، زیرا نیازی به برداشتن پوسته‌اش ندارد. این پسته ها آماده خوردن هستند و در صورت تمایل می توانید به آن ها نمک زده و بو بدهید. برخی افراد از خوردن پسته به دلیلی زمانی که باید آن را از پوسته خارج کنند، لذت می‌برند.

 

پسته شور و آتشی

بسیاری از مردم دوست دارند پسته هایی را تهیه کنند  که برشته شده، طعم دار شده یا نمک زده شده باشند. پسته یک مغز خوشمزه از خانواده آجیل هاست که دارای طعم‌های متنوعی است. پسته در طعم های شیرین، شور، ترش و غیره وجود دارد. نکته مهمی که هنگام خرید پسته برشته یا شور باید به خاطر داشته باشید این است که احتمالاً مبلغ بیشتری برای پسته های فرآوری شده پرداخت خواهید کرد. فرآیند تفت دادن، نمک پاشی و طعم دادن به پسته زمان بر است. اگر می‌خواهید از نوع پسته که در رژیم غذایی تان استفاده می‌شود مطمئن شوید، تهیه پسته برشته یا شور در خانه را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

4/5 - (1 امتیاز)

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

تماس با ما

×