خرید نهال پسته اکبری

نهال پسته اکبری از جمله نهال‌های مورد پسند در بازار است که طرفداران زیادی را بین باغداران و تاجران پسته به خود اختصاص داده است. اصالت آن کاملا متعلق به ایران است. اولین بار آقای حاج اکبر بسنجیده، آن را در روستای عباس‌آباد امین شناسایی کرد.
محصول آن بسیار باکیفیت و مرغوب بوده و به‌دلیل ظاهر دُرُشت و کشیده آن، در دسته پسته‌های لاکچری قرار می‌گیرد. محصول نهال پسته اکبری نسبت به دیگر پسته‌ها گران‌تر است. رنگ مغز این پسته، بنفش و قهوه‌ای و رنگ پوست آن کرمی است.
با توجه به کیفیت بالای پسته نهال اکبری، تاجران و باغداران ایرانی، آن را به چشم کالای صادراتی نگاه می‌کنند. پسته به‌عنوان اولین محصول صادراتی غیرنفتی ایران محسوب می‌شود. اگر دنبال کسب و کار بزرگ و درآمدزایی از طریق صادرات پسته هستید، انتخاب نهال پسته اکبری مناسب است.
درانهال در این مقاله به بررسی خصوصیات نهال پسته اکبری می‌پردازد تا با آگاهی کامل، اقدام به خرید نمایید. امیدواریم که نکات ذکر شده، در تمام مراحل باغداری کمک‌کننده باشد.

خرید نهال پسته اکبری

قیمت نهال پسته اکبری

راه‌اندازی باغ پسته نیاز به سرمایه زیادی دارد. باغ پسته با راه‌اندازی درست و طبق اصول باغداری به سوددهی بالایی خواهد رسید. لازم نیست زمینی با مساحت زیاد برای این کار در نظر بگیرید. کاشت این نهال در مقیاس کوچک هم قابل راه‌اندازی است. بنابراین در باغ‌های کوچک خانگی نیز می‌توان به کاشت و پرورش نهال پرداخت.
نهال پسته اکبری را می‌توانید با قیمت مناسبی از درانهال تهیه کنید. قیمت حدودی نهال پسته اکبری 36000 تومان است. برای استعلام دقیق قیمت، لطفا با مدیریت درانهال تماس بگیرید.

مشخصات نهال پسته پیوندی اکبری

کشاورزانِ باسابقه می‌دانند که اگر از همان ابتدا از نهال پسته پیوندی اکبری استفاده کنند، زودتر به مرحله برداشت خواهند رسید. در صورت نگهداری اصولی از این نهال، از همان سال اول شروع به باردهی می‌کند.
خود نهال پسته اکبری دیررس است، اما با استفاده از نوع پیوندی آن زودتر می‌توان به برداشت رسید. بیان کردیم که نهال پسته پیوندی اکبری در سال اول شروع به باردهی می‌کند، اما از سال پنجم، توجیه اقتصادی پیدا می‌کند. میزان باردهی درخت پسته پیوندی، حدود هفت تُن در هر هکتار با 500 درخت است. از شهریور ماه می‌توانید محصولات خود را برداشت کنید.
اگر بخواهیم شکل ظاهری نهال پسته اکبری را بررسی کنیم، باید به گل‌های خوشه‌ای‌شکلِ آن اشاره کنیم. این نهال نسبت به بقیه نهال‌ها کوتاه‌تر است. بنابراین کار برداشت به دلیل کوتاهی قد آن برای باغداران آسان‌تر است و طرفداران زیادی دارد.


نکات مهم هنگام خرید نهال پسته اکبری

اولین نکته‌ای که باید در خرید نهال پسته اکبری به آن توجه کنید، شناسنامه‌دار بودن آن است. حالا این شناسنامه‌ها را چه کسانی صادر می‌کنند؟
تمام نهال‌های نهالستان‌های معتبر و رسمی دارای شناسنامه هستند. شناسنامه‌دار بودن نهال پسته، تضمین‌کننده سلامت آن است. بنابراین به‌دلیل قیمت ارزان از واسطه‌ها خرید نکنید. چون ممکن است فریب قیمت‌های ارزان نهال‌های پسته را بخورید و ضرر و زیان آن را چند سال بعد مشاهده کنید.
حتما تنه نهال پسته را بررسی کنید که هیچ گونه زدگی و آسیب در آن وجود نداشته باشد. تنه را لمس کنید و از نبود التهاب روی آن مطمئن شوید. تشخیص نوع نهال و همچنین نر و ماده بودن آن کار بسیار سختی است. بنابراین نهالستان‌های معتبری را انتخاب کنید که دغدغه این موارد را نداشته باشید.
بررسی ریشه، یکی دیگر از مواردی است که هنگام خرید باید به آن دقت کنید. ریشه نهال نباید دارای گره باشد. گره‌های زیاد در ریشه نشان‌دهنده کیفیت پایین نهال است.

قیمت نهال پسته اکبری

فاصله کاشت نهال پسته اکبری

برای تعیین فاصله کاشت مناسب بین نهال‌های پسته اکبری باید به شیب زمین کشاورزی توجه کرد. در مناطقی که دارای شیب ملایمی هستند، نهال‌ها را با فاصله 3*3 یا 4*3 می‌کارند. این فاصله در زمین‌های کشاورزی مسطح به 4*4 یا 5*4 متر افزایش پیدا می‌کند.

شرایط نگهداری از نهال پسته اکبری

نهال پسته اکبری، دو لپه‌ای است. دو لپه‌ای یعنی برای رشد مناسب و باردهی بیشتر به پایه نر و ماده نیاز دارد. این نهال، جنس نر و ماده دارد. برای هر 10 نهال ماده، یک نهال نر لازم است که در همان ردیف می‌کارند. اواخر اردیبهشت (دهه آخر)، نهال‌ها شروع به گلدهی می‌کنند. تشخیص نر و ماده بودن نهال کار آسانی نیست و هنگام بهار از روی نحوه گل دادن آن (تقریبا دهه آخر اردیبهشت) مشخص می‌شود. باغداران حرفه‌ای و نهالستان‌های باتجربه از روی شکل نهال می‌توانند نر و ماده بودن آن را تشخیص بدهند.

نهال پسته اکبری به سه روش کاشت می‌شود. نهال ریشه لخت، نهال گلدانی و نهال گونی پیچ یا نایلون پیچ، سه مدل متفاوت از روش‌های کاشت این نهال است که در ادامه به توضیح کاشت به این روش‌ها می‌پردازیم:

نهال ریشه لخت:

در این روش، به‌دلیل لُخت بودن ریشه، کاشت آن باید در فصل خواب صورت گیرد. عدم کاشت نهال در فصل خواب درخت باعث خشک‌شدن ریشه آن خواهد شد. ابتدا گودالی را در منطقه مورد نظر برای کاشت ایجاد کنید. پس از ایجاد گودال، ریشه را داخل خاک بگذارید و اطراف آن را با خاک نرم پُر کنید.

نهال گلدانی:

پس از خرید نهال گلدانی، باید گلدان را بشکنید. سپس گودالی را ایجاد کنید و نهال را با همان خاک گلدان در آن قرار دهید. کاشت نهال گلدانی در تمام طول سال امکان‌پذیر است.

نهال گونی پیچ:

مثل بقیه روش‌ها گودالی را در محل مورد نظر برای کاشت ایجاد کنید. خاک داخل گودال نباید خیلی سست باشد. چون خاک سست بعد از مدتی، درخت را به داخل می‌کشاند و مشکلاتی را برای ریشه ایجاد می‌کند. نهال را داخل گودال با همان نایلون قرار دهید. کم کم نایلون را از نهال جدا کرده و اطراف آن را پُر از خاک کنید.

نکته مهم: حتما به زمان کاشت نهال توجه داشته باشید. غالبا بهترین زمان برای کاشت، فصل خواب نهال است. عمل کاشت در مناطق خیلی گرم و نیمه‌سردسیر، فصل پاییز و در مناطق سردسیر، پس از یخبندان‌ها و از بین رفتن سرماست. اما نهال‌های گلدانی را در هر زمانی می‌توانید بکارید.

آبیاری نهال پسته اکبری

نهال پسته اکبری در برابر کم‌آبی مقاوم است. با وجود بحران کم‌آبی در ایران، گونه مناسبی برای کاشت و بهره‌برداری اقتصادی در مناطق کم‌آب است.
آبیاری آن براساس فصل‌های مختلف سال و شرایط آب و هوایی متفاوت است. میزان نرمال آبیاری این نهال، استفاده از سه لیتر آب در روزهای تابستانی و دو لیتر آب در روزهای بهاری است.
در آبیاری این نهال باید به کیفیت خاک، سن درخت، آب و هوا و نحوه آبیاری (قطره‌ای، غرقابی، نشتی یا …) توجه کرد.

هزینه نهال پسته اکبری

شرایط هوایی برای نهال پسته اکبری

یکی از مشکلاتی که باغداران در مناطقی با سرمای زیاد با آن برخورد می‌کنند، خطر یخ‌زدگی درختان است. نهال پسته اکبری مقاوم به سرما بوده و احتمال یخ‌زدگی آن در سرمای زیاد کمتر است. این نهال ضد باد است، اما شاخه‌های آن بر خلاف خودش، ضد باد نیست. بنابراین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تقریبا وزش باد از خصوصیات آب و هوایی آن است، انتخاب نهال پسته اکبری، انتخاب عاقلانه و مناسبی خواهد بود.

بهترین خاک برای نهال پسته اکبری

نهال پسته اکبری در خاک‌های شور رشد خوبی دارد. حتی برای آبیاری آن از آب شور نیز می‌توانید استفاده کنید. گاهی از ماسه بادی برای اصلاح خاک این نهال استفاده می‌کنند.

نور مناسب برای نهال پسته اکبری

برای این که نهال پسته اکبری رشد خوبی داشته باشد، به نور خورشید نیاز دارد. تابستان‌های گرم و خشک و همچنین زمستان‌های سرد برای رفع نیاز گرما و سرمای آن لازم است.
به‌منظور رفع نیاز گرمایی و رسیدن آفتاب به تمام خوشه‌های پسته اکبری، فاصله‌های مناسب را بین نهال‌ها رعایت کنید تا سایه‌ها مانع رسیدن آفتاب به خوشه‌ها نشوند.

کود دهی نهال پسته اکبری

زمان کوددهی مناسب، پاییز و زمستان است. شما می‌توانید از اواسط پاییز تا اواخر زمستان، عمل کوددهی را انجام دهید.
میزان استفاده از کود بسیار مهم است و نباید در استفاده از آن کوتاهی یا زیاده‌روی کرد. در هر هکتار می‌توان از پنج تُن کود پوسیده دامی استفاده کرد. همچنین نوع کود نیز مهم است که در صورت داشتن کیفیت پایین، ممکن است بی‌تاثیر باشد.

آفات نهال پسته اکبری و نحوه مبارزه با آن

نهال پسته اکبری نسبت به بقیه نهال‌ها بسیار آسیب‌پذیر است. اگر به‌صورت اصولی با آفات برخورد نکنید، احتمال ریزش برگ‌ها وجود دارد. کوددهی مناسب در فواصل زمانی مختلف می‌تواند آفات را از بین ببرد.

نتیجه‌گیری

توجه به خصوصیات هر نهال و آگاهی از نحوه نگهداری و آبیاری آنها در شرایط مختلف آب و هوایی از دغدغه‌های مهم باغداران و کشاورزان است. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تمام خصوصیات نهال پسته اکبری و نحوه نگهداری و آبیاری آن آشنا کنیم. نهال‌های پسته اکبری را بدون واسطه می‌توانید از نهالستان درانهال تهیه کنید.

سوالات متداول درباره خرید نهال پسته اکبری

آیا کاشت نهال پسته اکبری توجیه اقتصادی دارد؟

این نهال جزء پسته‌های لاکچری است و به کشورهای مختلف صادر می‌شود. به‌دلیل طعم و شکل ظاهری خوب آن در داخل ایران نیز طرفداران زیادی دارد. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری در زمینه پسته دارید، انتخاب نهال پسته اکبری بسیار مناسب است.

آبیاری نهال پسته اکبری به چه صورتی است؟

نیاز آبی این نهال کم است (دو الی سه لیتر آب در روز براساس فصل‌های مختلف). با توجه به وضعیت کم‌آبی در ایران، گونه مناسبی برای کاشت و بهره‌برداری اقتصادی از آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *